irinas

Alla inlägg under juni 2010

Av iris van Dijk Härd - 29 juni 2010 21:50

blir det på lördag från 14.00 till 16.00 för alla som är intresserade!
Jag har äntligen bestämt mig att följa Emilies bra idé och ge alla tillfälle att bara komma förbi, utan att avtala tid. Om man är allergisk och vill prova på, eller vill tinga våra sista 2 tjejer. Hoppas många tar tillfället i akt. Adressen hittar ni på hemsidan: www.irinas.se


Ungarna är väldigt roliga just nu, lekfulla och busiga. Börjar spinna när de vilar och vi klappar dem.

Här är våra tjejer tillsammans:

 

Av iris van Dijk Härd - 26 juni 2010 12:03

Upptäckte just att en av de andra kullar Roman är pappa till har blåa ungar! Det betyder att han bär på dilution (d) genen, och att en del av våra ungar (teoretisk 25%) också gör det. Tänk vilka överraskningar man kan få ibland.

Av iris van Dijk Härd - 23 juni 2010 19:24

Kolla de här katt-sakerna på coolstuff!

http://www.coolstuff.se/tag/Katt


Provade litter-kwitter för några år sedan, men följde inte bruksanvisningen för att jag inte hade tillräckligt med tålamod. Men tänk ändå: att slippa kattlådan helt och hållet. Om någon katt klarar att lära sig är det väl Sibirisk katt, om dem har rätt matte förståss...  


Och så är prylpaketet roligt också...

Av iris van Dijk Härd - 22 juni 2010 19:31

Redan en vecka sedan sista inlägget och många bilder senare! Jag har försökt ta kort på de små vi har kvar för att lägga ut nya bilder. Och det har då inte blivit lättare, nu när de är större! De springer runt i hela huset och vill verkligen inte sitta stilla för att posera. Fick till slut nöja mig med de här bilderna:   Sedan hade vi ett väldigt trevligt Sibb-möte i söndags hemma hos oss. En av frågorna som kom upp var vilken färg Lavendel egentligen har. Vi kunde inte riktigt komma till en slutsats. Både föräldrar bär på golden-anlaget, men är inte registrerade som sådant. Det är tydligen inte helt enkelt.


Såvitt jag förstådd ska flera gener jobba ihop för att få golden färgen, nämligen "A-genen", "I-genen" och "Wb-genen".

Både silver och golden katter är AA eller Aa (agouti). A-genen gör att varje svart hår har ett gult band nära toppen, för att det svarta pigmentet inte bildas under hårets tillväxt (skaftet är dock färgad). Detta gör i sin tur att mönstret (som bestäms av T, eller Tb, tabby genen) syns.

De har alltså både agouti-hårstrån där toppen är mörkfärgad, men hos silver katterna är nedre biten av hårstråna vit/ljusgrå, medans golden katterna har en varm cremeton på nedre biten.

Detta fungerar såhär:

I - Den vita biten på silver håren hår orsakas av "I"-genen, "inhibitorn", en dominant mutation som helt tar bort det röda färgpigmentet på hårstråets skaft, och lämnar toppen i ursprungsfärg. Både II-katten och Ii-katten är alltså silver. ii-katten blir golden.

Wb -  bestämmer hur stor "tippningen" är, dvs hur stor del av hårstråets top är pigmenterat."Vidbandsgenen" ger alltså bredare ljusa band på agouti-hårstrån och lämnar mindre av toppen pigmenterad.

 1/8 = WbWb= chinchilla/shell, max 50% = Wbwb= shaded, wbwb = normal pigmentering.


För att komplicera saken ytterligare har man även noterat en "sent färgomslag gen", dominant golden, där kattungar födda som silver kan slå om till golden vid 2-3 års ålder.


Det jag inte har hittat är om en golden katt kan ha grå i botten, på hårskaftet. Detta har mamman Aurora för det mesta, men inte Lavendel. Det syns å andra sidan dåligt på brorsan också, som definitivt är svart/brunmönstrad.


Någon som kan reda ut detta?



Av iris van Dijk Härd - 15 juni 2010 20:56

Sista tjejen är Vallmo. Hon var snyggast från början och så charmigt med den röda fläcken backom örat. Hon gör sig också jättebra på bild. Men hon är lite försiktig av sig. Måste känna sig trygg för att springa runt och leka. Men då är hon lika tuff som de andra. Jag hade tänkt kanske spara henne till avel, för att hon är så SIBB-typisk i ansiktet och pälsen. Nu verkar det som om hon bråss på mamman och blir lite lite i kroppsstorlek. Det skulle betyda att hon inte är så bra för utställning. Nåja, vi får se hur det går. Väldigt söt är hon i alla fall!


Av iris van Dijk Härd - 12 juni 2010 12:48

Lavendel föddes som nummer 2. Hon fick namnet mest för sina fina ljusa färger. Nu när hon är större är det lite sandfärgat, påminner mig på något sätt om öknen.

Hon är utan tvekan kullens busunge. Det är alltid fart på henne och hon störs inte det minste av att det är stökigt omkring. Perfekt för en barnfamilj, eller på landet så hon får mycket stimulans. Som sina syskon är hon förståss väldigt snygg också   


   

Av iris van Dijk Härd - 9 juni 2010 21:29

Som sagd har vi fortfarande tjejerna till salu. Jag tänkte jag skulle presentera dem en i taget, för det blir alltmer tydligt att de har helt olika personligheten.

Vi börjar med förstfödda LIlja:

Ibland tar jag fel och kallar henne för Lady. Hon verkar på något sätt lite "fin". Är lite lugnare och avvaktande, äter prydligt. Hon är också väldigt snygg tycker jag, ljus i färgerna. Jag tror att hon kan vara bra till avel och utställning, men vi får vänta några veckor kanske för att se hur hon utvecklas. Jag tror dessutom att hon tar efter sin mamma, och blir en väldig gosig knäkatt. Hon är förståss helt underbar...       

Av iris van Dijk Härd - 6 juni 2010 10:20

--är tingad! Och jag är så glad, för att de ska försöka behålla honom för avel!

Flox är verkligen otrolig fin, och jag ville gärna ha honom till avel. Funderade till och med över fodervärd för honom. Han har också fina linjer på mamma's sida och nytt blod via pappan (som är importerad). Titta bara så fin han är:     Lite synd var att han tydligen hade charmat alla andra också. När jag ringde de andra två som stod i kö, ville de bara ha honom. Så nu har jag lite oväntad plötsligt alla tjejerna kvar igen....

För er som vill tinga eller hälsa på finns mer information på hemsidan:

www.irinas.se

Skapa flashcards