irinas

Alla inlägg under maj 2012

Av iris van Dijk Härd - 29 maj 2012 14:56

Hej!


Nu har det snart gått en vecka sedan kattungarna föddes. En av kattungarna av mycket mindre än resten men mår mycket bättre nu. Mer kommer Iris att berätta. Hon kommer även beskriva kattungarna närmre, jag levererar bilder på de små liven :)
Om ni har några frågor är det bara att ställa dom. Kanske frågor om oss fodervärdar eller katterna? Ni får gärna komma och besöka oss när kattungrna börjar bli lite större. Vi bor bara 3 mil norr om Göteborg!


Artemis har flyttat kattungarna till ett bättre ställe nu, nämligen under kattklätterställningen istället för på den! Det är inte så farligt som det låter, utan hon hade lagt kattungarna i en "låda" längst ner som satt på kattklätterställningen. Vi hade byggt en liten "koja" av kuddar och täcken under ställningen för att kattungarna inte skulle ramla ned (kan visa er en bild på den sedan), och i denna koja har hon burit ner ungarna. Vi är nöjda!


Hoppas att ni mår bra! // Rosie


                   

Av iris van Dijk Härd - 27 maj 2012 19:29

Hejsan.


Det var ingen rolig dag i förrgår. Jag fann den stora, fina och tidigare pigga kattungen död. Inga klara orsaker till dödsfallet är klargjort, vi har tänkt igenom alla möjliga orsaker. Jag åkte hem till mina föräldrar för att begrava den två dygns döda kattungen, den som innan var så stor och pigg. Jag begravde den under en buske, där vi tyvärr begravt både hamstrar och katter som vi haft genom mina barndomsår. Denna kattungen förtjänade en fin plats, så han fick ett litet eget hörn.


Nu är det två fina kattungar kvar. Som ni förstår så får dessa två uppmärksamhet dygnet runt. Första dygnen då kattungarna föddes satte jag coh Fredrik klockan mitt i natten för att gå upp och titta till dom. De äter jättebra och sover mycket nu. De har även börjat att kräla omring lite mer. Det är både spännande och läskigt, läskigt då de börjar bli lite mer okontrollerbara då :P De är hur söta som helst, och jag ser lite rött i dem (jag älskar röda/oranga katter).


// Rosie


 

         

Av iris van Dijk Härd - 26 maj 2012 16:19

Ibland händer det saker som bara inte borde få hända.

Som när man, fortfarande uppfylt av det glädjeruset från en lyckad födelse, kommer hem och finner ett av ungarna död.


Det är med sorg vi meddelar att den största ungen dog idag.

Utan synbar eller tydlig orsak.

Medfött fel? Har mamman burit den olyckligt?

Vi lär nog aldrig veta.


Våra tankar går också till fodervärden.

Det är en jobbig upplevelse som man helst vill vara utan.

Och så lätt att tänka: tänk om...jag inte /jag hade gjort si eller så...

Men naturen är inte alltid snäll och rättvis och förutsägbar.

Vi kan inte göra mycket annat än att acceptera och fortsätta och hoppas att de andra mår bra.

Nu kommer vi att lämna dem ifred några dagar framöver, för att minska ytterligare risker.

Några dagar utan kort, mätningar mm.


Vi hoppas ni förstår.


/Iris.

Av iris van Dijk Härd - 24 maj 2012 20:10



Hej!

Kattungarna mår bra och äter. Här är några bilder från oss fodervädrar!

// Rosie



       

Av iris van Dijk Härd - 23 maj 2012 20:51

Ikväll kom det tre söta kattungar! Artemis var jättedukig och allt gick relativt snabbt. De två första kattungarna kom då vi vände ryggen för fem minuter, och den tredje kom strax därpå. De verkar pigga och krya och mycket omhändetagna av Artemis! Vi ville inte ta för mycket foton nu i början så här är några få. Imorgon blir det mer beskrivningar kring dom och fler bilder!


    

 

Av iris van Dijk Härd - 20 maj 2012 11:40

När som helst nu kommer besked om kattungar. Det är med spänning vi inväntar Artemis, eller som hon numera kallas, Junos, ungar. Äntligen kommer vardagen förgyllas av mysigt katteungepyssel igen!


Vill passa på att säga att Artemis (Juno), och ungarna i hennes mage, inte kunde varit i bättre händer. Jag är väldigt taksam till Fredrik och Rosie som är de bästa fodervärdarna en upfödare kan tänka sig, deras engagemang och glädje gör, om möjligt, allting ännu roligare.

Dessutom kan jag meddela att vår fina Neva-hona Porla varit iväg och parat sig och att hon nu med säkerhet är dräktig! Till sommaren kommer vi alltså  förhoppningsvis underhållas av små vita pälsbollar. Här hemma kan vi knappt bärga oss! :)



Av iris van Dijk Härd - 19 maj 2012 13:24

Hej!


Nu är Artemis mage väldigt stor och det närmar sig födsel! Hennes mage är så rund och man känner kattungarna som vi väntar ska komma ut till oss. Hennes favoritplats som är under vårat vardagsbord har vi skyddat med en stor platspåse, lakan och handduk. När jag kommit hem har jag gått dit för att kolla om jag hör några kattungar-jamanden. När som helst nu :)

// Rosie


 

  

   

     

Av iris van Dijk Härd - 19 maj 2012 13:20

 

 

 

Ovido - Quiz & Flashcards