irinas

Alla inlägg under juli 2012

Av iris van Dijk Härd - 28 juli 2012 15:31

Tiden går...

Ny är vår lilla snöboll en månad och har gått på lådan!

Visst är hon vacker?

Jag hade hoppats på att hon skulle äta själv, men det är lite trögt med det.

Mosad torrfoder med ersättning/mjölk går dock...

Största problemet är väl att hålla mamman ifrån fatet!

  slut? ...    

Av iris van Dijk Härd - 19 juli 2012 09:50

Uthållighet löner sig...


Som en hönsmamma oroade jag mig och försökte trycka in någon ml till, varje gång hon inte tömde flaskan.

Tills jag lade in hennes växtkurva bredvid tidigare kullars (den oranga linjen är Snö):

 
  

Ska nog låta henne själv bestämma framöver hur mycket hon vill ha   

Undrar om jag skapat ett matvrak eller just inte?

   


Börjar undra om hon kanske ändå inte har silvergenen och är brunagouti...


Av iris van Dijk Härd - 13 juli 2012 17:18

Vår lilla Neva är nu 2 veckor.

Hon är som en varm, mjuk snöboll i händerna...

Hon har redan blivit präglad på ljudet av vågen (den piper när jag sätter på den) och min röst.

Så snart hon hör det kravlar hon sig fram ur lådan. Antagligen med bara en tanke: Mat!


   

Av iris van Dijk Härd - 11 juli 2012 20:19

"En erfarenhet rikare" brukar man säga.

Men vissa erfarenheter kan man kanske vara utan.

Fast om det går bra så lär man sig en del.


I måndags upptäckte jag att min lilla Neva hade slutat dia och gått ner mycket i vikt sedan förra dagen.

Stackars Porlas bröst var svullna.

Om ungen kanske inte mått bra, ätit mindre ett tag och därför orsakat mjölkstockning - eller om det tvärtom var mjölkstockningen som kom först är svårt att veta.


Efter diskussioner med veterinärer och andra uppfödare var vi alla överens att det viktigaste på kort sikt var att ungen skulle få vätska i sig. Alltså tog jag fram ersättningen igen och började det mödosama arbetet att få in mjölk i en motvillig slö unge. (Jag grät nog lite måste jag medge, det kändes uppgiven).

Efter några milliliter och timmar började ungen piggna till lite, men dia gjorde den inte. Jag började med en matningsrutin av ca. 5 ml var 4e timme. Ungen gick upp lite i vikt igen.


Under tisdagen var Porlas bröst jättehårda och jag började åter ringa veterinärer för råd. Fortsätt mata ungen, massera brösten och lägg på varma omslag var uppmaningen, så länge allmäntillståndet är ok och hon inte har feber. Eftersom Porla verkade må bra, valde jag att göra så och inte stressa och åka in.


Idag kunde jag lättad konstatera att brösten var normala och att ungen åt bra ur flaskan. Döm om min förvåning när hon sedan, när jag lade tillbaks henne hos mamman, äntligen började dia.

Jag tror inte det kommer mjölk, men några optimister tror att det kanske kommer igång igen.

Det skulle ärligt talat vara såååå skönt. För att stiga upp mitt på natten, koka ur flaskan och vänta tills det svalnat...nja det trodde man att man lämnat bakom sig.

Mata lite, lite mindre och hålla koll på vikten alltså.


Vi håller tummarna.

Söt är hon i alla fall. Så himla söt. Kallar henne min lilla snöboll. (Kan man kalla en katt Snö, eller är det väldigt konstigt?) Hur ska jag någonsin kunna lämna henne till någon annan, nu när jag handmatad henne?

/Iris


PS: Visste ni att de vikar tungan helt runt nappen/tutten när de suger?


Av iris van Dijk Härd - 9 juli 2012 20:34




Freja och mamma Juno.

                  

Av iris van Dijk Härd - 7 juli 2012 14:42

Tjejen är nu 10 dagar (jo, det blev en tjej!) och började öppna ögonen igår.

Hon har blivit rund och go, växtkurvan ligger en bit över vanligt.

Vi har inte bestämt oss för ett namn ännu, förslag?


Och så blir Freja så otroligt fin också! Tack Rosie för de fina bilderna!


   

Av iris van Dijk Härd - 6 juli 2012 13:28

Hej, Rosie fodervärden här! Freja mår bra och har börjat att bli riktigt stor nu. Hon har börjat att även äta torrfoder och dricker vatten. Hon springer riktigt fort och jagar både Flox, Juno och våra fötter. Hon har en väldigt fin päls nu - fluffig och silvrig!

Här är några bilder från då hon är 6-7 veckor gammal.
         


Kan klättra upp till toppen av kattklätterställningen!

 

Av iris van Dijk Härd - 1 juli 2012 20:40

Efter de första oroliga dygnen, har nu mamman äntligen själv valt en plats att ha ungen på så vi hoppas att hon slutar flytta runt den. Ungen växer så det knakar, den har ju ingen konkurrens heller. Några dagar till, så vet vi säkert om det är en tjej eller kille...


Dag 1, så litet...men envis.


 


Dag 3: öronen börjar färgas lite redan faktiskt. Jag tycker det verkar silver som mamman!


 

Ovido - Quiz & Flashcards