irinas

Alla inlägg under april 2012

Av iris van Dijk Härd - 30 april 2012 19:07

Hej, rosie här!


Tecken på att Artemis är dräktig dyker upp mer och mer. Henns bröstvårtor är stora och svullna, hennes mage är hård och buktar ut en aning, hennes aptit har ökat och hon har sovit på de mest trånga utrymmen vi har hemma. Hon har alltid gillat att sova i en öppen byrålåda och ligga under möbler så som badkar eller trånga utrymmen under bord. Men nu har hon även hittat påsar och stora tygsäckar att krypa in och sova i, och även att ligga under pallar. Letar hon efter platser som hon skulle vilja föda på tro?

Hon är i alla fall väldigt söt som ligger på de mest konstigaste ställena och ligger hur bekvämt som helst. Flox är helt tvärtemot, han råkade fastna i en påse förrut och blev helt vettskrämd utav den.


    

Av iris van Dijk Härd - 17 april 2012 19:28

Hej!


Det är jag (Rosie Lemoine) och min sambo Fredrik Peterson som är fodervärdar år Artemis! Vi bor i Älvängen, vilket är 3 mil norr om Göteborg. Fredrik arbetar på Telia och studerar lite vid sidan om. Jag tar min examen nu i sommar till miljösamordare och arbetar extra som fotograf. Vi älskar båda katter otroligt mycket, och har skämt bort våra katter Flox och Artemis allt för mycket.


    


Vi kom i kontakt med Iris för 2 år sedan då jag hade fått beskedet att jag är allergisk mot katter. Jag som alltid haft katter i mitt liv och älskar dom letade efter lösningar för att kunna ha en katt hemma. Vi fick reda på att Sibiriska katter kan sakna proteinet FEL-D vilket gör att många kattallergiker kan tåla dessa Sibiriska katter. Vi åkte till en uppfödare och testade mig, och det visade sig att jag tålde dessa katter.

Vi kom i kontakt med Iris och bestämde oss för att köpa en av hennes kattungar, Flox!


              


När Flox blev Fertil kom såklart konsekvenserna med. Då Flox är så fin, hans pappa direktinporterad från Ryssland och både vi och Iris var nyfikna på att låta Flox para sig med en hona, valde vi att inte kastrera Flox. Men med tiden blev det värre och värre. Flox pappa kissade väldigt mycket när han ver fertil, vilket var rätt så ohållbart till slut. Hur som helst så funderade vi på om Flox ärvde hans pappas sida då det gäller det fertila då Flox blev allt galnare och galnare. Vi valde då att kastrera Flox så att hans beteende inte skulle stanna. Detta är något vi numera ångrar lite då Flox är så himla fin, men han är lugnare nu och det är hans välmående som räknas.


I samband med detta, då Flox var ett år ville vi ha en vän till Flox, och Iris hade fått en kull och undrade om vi ville bli fodervärdar åt en av hennes kattungar - Artemis! Det var klart vi ville, så vi tackade ja och hämtade henne en sen eftermiddag vintern 2011. Artemis kallar vi ibland för Juno här hemma då jag är svag för det namnet, så bli inte förvirrade om jag skriver Juno :)


Juno och Flox kommer jättebra överens och leker med varandra HELA tiden. Ibland går det inte en sekund förens Flox smyger sig på Artemis/Juno och de börjar den oändliga jaga-leken.


Här är några bilder på Juno, sedan kommer bilder på både Juno och Flox tillsammans.


     

 

  

         
 

 



Jag hoppas att ni tycker om våra katter lika mycket som vi. De är båda jättemysiga och snälla. De sover nästan alltid tillsammans med oss under nätterna, och Flox är en riktig mammagris som pratar med oss otroligt mycket.
Just i skrivande stund ligger han bakom mig på datorstolen, och knuffar ut mig som vanligt. Ja, han är bortskämd som sagt!


Vänliga hälsningar, Rosie och Fredrik.

Av iris van Dijk Härd - 12 april 2012 21:18

Tja, vad ska man säga om ett år som bara plötsligt har gått förbi?

Att det känns som igår att jag skrev förra inlägget, fast ändå så oändligt länge sedan.

Så mycket som hänt ändå.

Långsamma dagar och supersnabba dagar, veckor, månader.


Hur som helst så vaknade jag en dag och kände att det var dags att återgå till vissa saker.

En av dessa saker är att jag längtar så mycket efter kattungar igen!

Och det gjorde mina, nåja Artemis', fodervärdar också...

För nästan en månad sedan så parades hon, och nu visar hon alla tecknen på att hon kanske är dräktig!


För att hålla informationen runt hennes kull uppdaterad, tänkte jag att fodervärdarna själva kunde uppträda lite här som gästskrivare då och då.


Sedan följer mer information om våra övriga planer, det är ju vår trots allt   

Ovido - Quiz & Flashcards