irinas

Alla inlägg den 9 december 2010

Av iris van Dijk Härd - 9 december 2010 18:05

Med anledning av kommentar:


Jag tror inte att det är helt fastlagd varför vissa allergiker tål den Sibiriska rasen bättre än andra katter. Det finns uppgifter om att halterna av det främsta antigenet är lägre (att det saknas helt, som jag skrev tidigare är faktiskt inte rätt), nämligen ca. 0,2mg istället för 60 mg / gr saliva. Jag har dock aldrig kunnat hitta några vetenskapliga referenser om detta (skulle gärna få dem!!!)

Tydligt är i alla fall att det finns skillnader mellan honor och hanar, där okastrerade hanar har högsta halterna och honorna de lägsta halterna.


Det finns även uppgifter om att det finns olika former av proteinet, men vilken betydelse detta har för allergi är så vitt jag vet inte fastlagd. Företaget Allerga som säger sig ha producerat en hypoallergisk katt, hävdar att deras katter har en ändring i antigenet som de isolerat från vissa raser, och ryktet går att det är den sibiriska katten.


Jag ska försöka få fram mer information!

Kankse någon av er har vetenskapliga referenser eller känner till några studier som inte är publicerade?

Ovido - Quiz & Flashcards